Follower Khatam Batu Bakal Murtad !



IPOH:   Kumpulan ajaran sesat Tarekat Naqsyabandiah Al Kholidiyah yang diharamkan di Perak, disifatkan sebagai keras kepala kerana enggan bertaubat walaupun sudah diberi peluang kembali ke pangkal jalan dengan syarat meninggalkan amalan bertentangan dengan ajaran Islam itu.




Mufti Perak, Tan Sri Harussani Zakaria berkata, sikap tegar kumpulan itu menyebabkan fatwa pengharaman tarekat berkenaan yang dikeluarkan Jawatankuasa Fatwa Negeri Perak, akan diwartakan tidak lama lagi.


Antara amalan yang meragukan tarekat berkenaan ialah mengerjakan ibadat haji secara ghaib atau dipanggil Khatam Batu dan berpegang bahawa semua orang boleh melakukan Israk Mikraj.







“Selepas mengeluarkan fatwa ajaran Tarekat Naqsyabandiah Al Kholidiyah Kampung Menderang, Sungkai, itu haram, kita sebenarnya masih memberi masa dan peluang kepada kumpulan itu dengan memberi nasihat, meminta mereka menarik balik (amalan) dan bertaubat.


“Malangnya apa yang saya tahu mereka (pengikut) masih tegar dan kita terpaksa wartakan fatwa itu.



“Apabila kami wartakan kelak, ia jadi fatwa dan undang-undang serta tindakan mahkamah akan diambil jika mereka meneruskan amalan itu. Ketika ini pihak berkuasa sedang memantau aktiviti mereka,” katanya.









Harussani berkata, amalan tarekat berkenaan iaitu mengerjakan ibadat haji secara ghaib atau dipanggil Khatam Batu dan berpegang bahawa semua orang boleh melakukan Israk Mikraj, jelas menyimpang daripada ajaran Islam sebenar.



“Nabi pun naik unta pergi buat haji dan tiada seorang pun sahabat Nabi buat haji secara ghaib. Setengah ajaran lain pula ada kata tok guru hilang pada waktu Zuhur kerana bersembahyang di Kaabah, sedangkan ketika waktu Zuhur yang dikatakan itu di Makkah belum Subuh lagi, jadi macam mana boleh sembahyang Zuhur di sana.







“Mengenai Israk Mikraj pula, itu hanya Rasullullah lalui. Cuma disebutkan dalam sembahyang, kita ini Mikraj kepada Allah iaitu bermakna apabila sembahyang kita tidak boleh ingat yang lain kecuali Allah, maknanya kita keluar kepada Allah,” katanya.


Mengenai latar belakang tarekat berkenaan, Harussani berkata, tarekat itu pada asalnya baik dan dipimpin ulama besar yang hanya menerima anak murid selepas begitu lama berdamping selain melihat fahaman akidah dan pelaksanaan syariah bakal anak murid mereka itu.



“Sekarang ini, dia (tok guru) tidak kira seperti itu, sesiapapun boleh masuk, jadi apabila masuk dengan akidah yang tidak kuat, tidak memahami syariat dan melihat pula pada tok guru yang bersikap begitu, itulah sebab mereka mendewakan tok guru. Tok guru pula apabila didewa-dewakan, membuat dan mengubah syariat, ini yang menjadi kacau,” katanya.



Pada 11 Mac lalu, Harian Metro melaporkan kenyataan Pengarah Jabatan Agama Islam Perak (JAIP), Mohd Yusop Husin, yang mengesahkan fatwa pengharaman itu kerana ajaran kumpulan berkenaan berpusat di Sungkai, kira-kira 100 kilometer dari sini yang diketuai lelaki diberi gelaran Sheikh berusia 50-an serta mempunyai kira-kira 100 pengikut itu bertentangan dengan amalan Tarekat Naqsyabandiah yang asal.








Sumber dari Hmetro



Koyok Ditempek :  Haihhhh.. Makin mengarut orang kita ! 



0 komentar:

Posting Komentar

Trackbacks/Pingbacks

Archive Post