Senangnya Menghukum Orang !









Assalamualaikum.. Selamat pagi wahai pembaca yang sedang mengonlinekan diri.. Dah breakfast? Belum eh? Jom breakfast jom ! Haha.. Kalau la hologram tu ada kan ke best.. Hehe.. Boleh bertemu secara virtual woo.. Jadi, senang la sikit nak mencari kawan kawan baru.. Hehe..





Well.. Pagi ni di Kuantan agak sejuk, kabus still ada lagi sampai sekarang. Maybe sebab semalam agak kehujanan kot. Sejuk sejuk camni memang membuatkan kita rasa macam nak tido je kan? Tambah tambah lagi dengan bantal, katil yang seolah olah memanggil manggil untuk dimanja. Ecehhh..





Aku nak share cerita dengan korang nih, pagi tadi , aku gi la hantar adik aku gi sekolah kan, balik tu kebetulan perut ni terasa nak nasi lemak. Lalu, lepas je hantar diorang, aku pon drive la gi gerai nasi lemak yang agak dekat dengan rumah aku ni.. Lagi pun nasi lemak tu murah je.. RM1 je sebungkus.. Sedap pon sedap.. Hehe..





Waktu aku tengah tunggu turn untuk dapat nasi lemak tu kan, aku terdengar makcik makcik ni dok bergosip. Well.. Biasa la kan, perempuan dengan gosip gosip ni memang dah macam darah daging kan? Hehe.. So.. Aku pun pasang la telinga.. Kalau aku tak pasang telinga pun, confirm dengar jugak.. Sebab diorang dok cakap tu sikit punya loudspeaker pulak.. Sampai hujung jalan pun boleh dengar lagi.. Huhu..





Diorang dok bergosip tentang laki seorang makcik nih, bekas penagih yang baru keluar dari pusat pemulihan. Si makcik dua dua ni dok kutuk kaw kaw punya.. Siap cerita lagi epilog kejahatan yang dilakukan oleh si laki ni dahulu kala. Macam macam cerita aku dengar, mencuri ada, merembat buah orang, dan macam macam lagi la.. Huhu.. Tetiba aku rasa macam aku duk kat kedai kutuk mengutuk pun ada. Haha..





Lepas tu, dalam tak habis lagi dok bergosip, datang makcik ketiga ni. Makcik ketiga ni lebih kearah neutral sikit.. Dia dok pertahankan yang laki nih dah berubah banyak dah sejak masuk pemulihan .  Dah solat kat masjid, dah ada pekerjaan tetap.. Tapi yang makcik dua dua tu bermatian matian dok kutuk balik.. Cakap yang laki tu berlakon je, tipu la itu la ini lah.. Haihhhhh...





Aku yang dok tengah tengah tu kan, tetiba rasa macam nak amik telur rebus lapan bijik, pastu makan , pastu kentut semerdu merdu nya kat makcik makcik yang dok bergosip tuh.. Dah la aku sorang je laki kat situ.. Terjebak pulak dalam kancah pergosipan.. Hehe.. Serius aku dipersimpangan delima time tuh..





Lepas aku dapat nasi lemak aku kan, aku terus blah dari situ. Dalam kereta pulak aku duk terfikir tentang gosip makcik tu. Ya.. Makcik makcik tu dah berjaya mempengaruhi kotak fikiran aku.. Haha.. Aku terfikir yang, layak ke makcik makcik tu nak menghukum laki tu? Kalau betul la laki tu dah berubah, kenapa nak dipersoalkan perubahan itu? Haihhhhh...





Haa.. Lagi satu, kesalahan lepas yang dilakukan laki tu tak patut woo diungkit balik.. Benda dah lepas, lepas lah, memang la mendatangkan kesan dalam, dan orang akan ingat.. Hmm.. Tapi bagi aku, setiap manusia mana la sempurna sangat, sebaik baik dan sejaga jaga mana pun mesti ada buat silap  punya.. Mesti ada tergelincir jugak.. Dan.. Sepatutnya, makcik makcik tu menyokong perubahan laki tu, bukan dok kondem ! Haihhh.. Kan aku dah tergosip jugak.. Adehhhh..





So.. Last word untuk entri ni adalah, memaafkan itu adalah satu perkara yang mencucikan hati.. Kita kena ingat yang kekadang, kita ada gak buat silap tanpa kita sedar.. Kita maybe tak nampak, tapi mesti ada orang lain yang nampak woo.. Jadi , jangan senang senang hukum orang sewenang wenangnya.. Sedangkan Nabi pun ampunkan umat dia, inikan kita yang hina ni.. Renung renungkan yeee.. :)









Koyok ditempek  :  Maaf zahir batin kengkawan ! :)







0 komentar:

Posting Komentar

Trackbacks/Pingbacks

Archive Post