Pegang Lah Tangannya Selagi Mampu !







Assalamualaikum ! Selamat hari Ahad ! Haha.. Mesti ingat aku nak wish Selamat Hari Raye kan? Tidak, belom lagi pon ! Ermmm.. Hari Ahad, aku masih lagi duk nyibuk kacau kakak, mak dan adik aku dok buat kuih raya. Aku nak buat kang, kuih tart nenas jadi roti jala. Haaa.. Sapa nak makan? Aku? Memang aku sorang je laaa.. hahaha..





Ermm.. Aku nak tanya soalan kat korang nih.. Erm soalan dia adalah "Hari ni korang ada tak pegang tangan mak dan ayah korang?".. Haaaa.. Nak jawab? Sabar dulu, sila simpan jawapan anda itu diakhir rancangan ni. Erkk.. Pape je la... Lalalalala..





Kenapa aku tanya soalan camtu? Ermm.. Sebenarnya, aku adalah berbual bual manja dengan seseorang yang aku jumpa waktu dekat Shah Alam dulu.. Baru hari ni aku teringat, dan aku pon share la dengan korang.. Nak tau tak story die? Jap eh, aku nak polish balik memory diriku ini.. Almaklum lah, aku ni banyak makan semut ! Hehe..





Haaa.. Dah ingat dah... Kisahnya camni,





Mamat, merupakan seorang anak yang baik, taat pada perintah agama, dan jugak seorang yang agak berada.. Dia jugak amat mementingkan kesenangan hidup sampaikan akhirnya dia dapat semua benda yang dia idam kan.. Boleh dikatakan , dia ni dah berjaya la dalam hidup..





So.. Hendak dijadikan story, Mamat ni tinggal bersama Ibu nya yang semakin meningkat usia. Tapi sayang, dek kerana kesibukan Mamat mengejar kejayaan hidup, boleh dikatakan, dia hanya mampu bertegur sapa dengan Ibunya pada hari Ahad je.. Hari hari lain , tak sempat.. Ye lah, bila dia balik kerja je, Ibunya dah tidur, Memang takde masa nak jumpa, borak borak , apetah lagi nak bergelak ketawa..





Kemudian, hari berlalu dengan amat laju tanpa Mamat sedari, dan Ibunya pon makin dimamah usia. Sehinggakan satu hari, Ibunya cakap kat Mamat ..





" Mat, tolong tengok tangan mak sat, mak kena minyak panas waktu mak goreng ikan keli kat dapur" 




Mamat yang tengah sibuk tu pon menjawab..





" Alaa.. Mak , Mamat sibuk ni, satgi balik satgi la mamat tengok ! Mamat nak pi meeting ni"




Lalu, dengan penuh tergesa gesanya, Mamat pun keluar dan meninggalkan Ibunya yang masih menadah tangannya yang melecur tu untuk ditengok oleh Mamat..





Pada malam tu, Mamat pun balik la kerumah, sebab tiba tiba je dia teringin nak makan ikan keli.. Sesampainya dia kat rumah, terus dia makan nasi dengan ikan keli yang digoreng oleh ibunya tanpa menegur ibunya.. Setelah selesai menjamu selera, hati nya terdetik tentang ibunya.. Dan Mamat pun bergegas ke bilik ibunya untuk mencari ibunya..





Mamat pun buka la pintu bilik ibu dia ni dengan penuh berhati hati, dan beliau ternampak Ibunya sedang tidur sambil memegang sesuatu.. Mamat pun dengan slow slow mengambil benda yang dipegang oleh ibunya.. Dan, dia menangis bila tengok benda yang ibunya pegang tu adalah...





" Gambar gambar disaat dia dan ibunya tak sesenang sekarang.. Setiap gambar tu ada terpampang yang ibunya memegang tangan nya setiap masa, "




Air mata Mamat mengalir secara tiba tiba, dan beliau terus memegang tangan ibunya yang melecur teruk tu.. Mamat cium dan usap usap dengan penuh lembut.. Kemudian Mamat panggil dengan perlahan..





" Mak ..  Bangun mak.. "




Ibunya tidak menyahut langsung.. Kemudian Mamat memanggil lagi dengan rintihan digenangi air mata..







" Mak.. Mamat dah balik mak.. Mamat nak pegang tangan mak.. "






Ibunya masih tidak menyahut.. Kemudian, semua nya kelam... Mamat tersedar dia di kubur arwah ibunya.. Sambil sapu air mata, beliau tersenyum sendiri... Tersenyum kerana kebodohan dia sendiri yang mementingkan harta kekayaan daripada harta yang paling bernilai dalam hidupnyaa.. Sesekali beliau melihat batu nisan , sesekali jugak beliau terkenang bagaimana ibunya memegang tangannya dari kecil, sampai la dah berjaya.. Tangan itu tak pernah terlepas.. Tapi Mamat?













Koyok Ditempek  :  Ini berdasarkan kisah sebenar yang diolah secara karangan oleh aku.. Hmm.. Pegangla tangan Mak Ayah anda selagi masih ada peluang, nanti tak berpeluang, anda akan merinduinya.. percaya laaaa.. :')





0 komentar:

Posting Komentar

Trackbacks/Pingbacks

Archive Post